Ottelutapahtumakyselyyn yli 2 000 vastausta – selkeät kehityskohteet nousivat esiin
Klubi pyrkii parantamaan katsojakokemusta etenkin Itäkatsomossa sekä järjestyksenvalvonnan ja ravintolapalveluiden osalta.
HJK toteutti kauden päätteeksi tuttuun tapaan kyselyn, jolla keräsimme otteluissamme käyneiltä palautteita ja kehitysehdotuksia. Tarkoituksena oli samalla myös selvittää, mikä saisi ihmiset käymään HJK:n otteluissa nykyistä useammin.
Viime vuoden noin 400 vastauksesta tehtiin hurja harppaus tähän vuoteen – peräti yli 2000 Klubin matsissa käynyttä täytti palautekyselyn! Kiitämme lämpimästi kaikkia vastanneita. Arvoimme kaikkien vastanneiden kesken kolmelle kausikortit, kaksi kullekin. Onnetar potki Juha Karppista, Merja Pakkasta sekä Hannu Leinosta. Onnittelut voittajille – heille on viestitty asiasta myös henkilökohtaisesti.
Kyselyssä nousivat selkeästi esiin seuraavat kehityskohdat, jotka on huomioitu myös HJK:n toimistolla.
- Merkittävä osa vastaajista nosti – ymmärrettävästi – esiin Itäkatsomon palvelut ja viihtyvyyden, ja Itäkatsomo otetaankin ensi vuonna isoimmaksi kehityskohteeksi.
- Juniorit ja perheet ovat otteluissa meille erittäin tärkeä kohderyhmä. Päättyneelle kaudelle Itään tuotiin etenkin lapsille suunnattu tapahtumatori, ja tutkimme mahdollisuutta laajentaa tapahtuma-aluetta ensi kaudeksi. Näin saataisiin helpotusta tilanpuutteeseen ja optimoitua katsojien kulkemista. Muutakin oheisohjelmaa ja -aktiviteettia lapsille on suunnitelmissa. Uutena tuotteena lippukaupassa on nyt tarjolla lasten kausikortti edulliseen 50 euron hintaan.
- Viime kaudella testasimme osassa otteluita Itäkatsomon takana KotBurgereita myynyttä KotWagonia, ja vastaavien pop-up-myyntipisteiden mahdollisuutta tutkitaan myös ensi kaudelle.
- Ensi kaudeksi Itäkatsomon yhteyteen tullaan tuomaan myös siistejä bajamajoja, jotta vessajonot eivät kasvaisi tuskallisen pitkiksi. Itäkatsomo on tarkoitus remontoida lähivuosina – operaation mahdollisuutta tutkitaan yhdessä Helsingin kaupungin kanssa.
- Ottelutapahtumien järjestyksenvalvonta sai niin ikään paljon palautetta. Tänä vuonna katsomossa – etenkin Klubipäädyssä – ilmeni paljon häiriökäyttäytymistä. Suurin osa kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että asiaan ei puututtu tarpeeksi. HJK tuleekin ottamaan systemaattisen linjan häiriötapauksissa: Kaikista järjestyshäiriöistä tullaan jatkossa tekemään rikosilmoitus tai vahingonkorvausvaade. Tänä vuonna näin on jo takautuvasti toimittukin. Järjestyksenvalvojien tiiviimpään kouluttamiseen tullaan myös panostamaan enemmän.
- Jonot sisäänkäyntiporteilla muodostuivat menneellä kaudella monesti pitkiksi. Ensi vuodelle on suunnitelmissa toimenpiteitä jonojen vähentämiseksi ja sisäänkäynnin helpottamiseksi: Lippuja tarkastavan henkilökunnan sekä käsiskannerilaitteiden määrää lisätään, ja ruuhkaisimpien sisäänkäyntien osalta tutkitaan mahdollisuutta avata kokonaan uusia sisääntuloportteja.
- Myös ravintolapalvelut keräsivät paljon kommentteja. Hinnoittelu koettiin hyväksi, mutta esimerkiksi ruokalistojen epäselvyys, tuotevalikoiman kapeus ja kioskeille muodostuneet ruuhkat saivat monet jättämään ravintolapalvelut väliin. Ravintolapalvelujen tuottajan kanssa jatketaan keskusteluja ja korjataan tällä kaudella ilmenneitä ongelmia. Hinnastot laitetaan selkeämmin näkyviin, ja tarjontaa pyritään yhdenmukaistamaan, jotta katsoja tietää etukäteen mitä otteluissa on tarjolla.
- Loppuun positiivista: Klubi satsasi tänä vuonna viestinnän kehittämiseen, ja tulokset näkyivät ilahduttavasti vastauksissa: kiitosta tuli selkeästi edellisvuotta enemmän. Kehitystä on tarkoitus jatkaa myös viestinnässä.
Toiveita kyselyssä esitettiin myös Veikkausliigan konttorille. Liigaotteluiden pelipäiviin ja alkamisaikoihin kaivataan entistä enemmän säännöllisyyttä. Merkittävä osa vastaajista toivoi liigaotteluja pelattavaksi nykyistä useammin perjantaisin ja lauantaisin. Toive on puoltavin kommentein välitetty liigan toimistolle.